söndag 11 april 2010

Det går att lära gamla....

I går på kursen fick jag tips om att använda target-stickan när vi lär in kryp. Har haft handen med godis men det blir inget bra resultat tvärtom.
Jag har inte använt klicker men det är ju hur många som helst som gör det. Har inte fattat vitsen med det men nu, nu har ett liljeholmens gått upp.....tack vare kompisarna i träningsgruppen och på kursen.
För flera år sedan vann jag en bok om Klickerträning, tittade lite i den, sen hamnade den i bokhyllan. Nu har jag plockat fram den och börjar inse vitsen med klicker.
Har tränat Nicita först på att fatta att hon ska sätta nosen på stickan.....jag klickar.....berömmer med röst och godis......hon fattade direkt. La henne.....hade stickan lite lite längre fram och hon sträckte sig.....och detta började vi med igår. Nu ska vi träna flera gånger varje dag.....men bara att hon ska sträcka sig.....när det gick så lätt är det risk att gå för fort fram. Ska visa det för Hillevi och få tips om fortsättningen.

Läste i boken om target i rutan.....ska testa detta i veckan.....det står precis om mina problem i boken av användandet av boll i rutan. Kanske dumt att göra det nu eftersom vi ska tävla på söndag.....men jag gör en test så får jag se hur det går.

Nu är jag helt snurrig/yr.....det får bli sängen. Hoppas skiten har gått över till i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar