måndag 6 september 2010

Svamp

Efter lunch åkte jag och töserna till skogen...vi skulle bara rasta. Hade inte gått långt innan jag hittade svamp...plockade i en svart påse. Någon korg eller kniv hade jag inte med...skulle inte plocka svamp.
Jag hittade mer och mer och mer...fyllde 2 svarta påsar med rensad svamp, alla fickorna i västen och några bauta som jag höll i händerna. Tror aldrig jag sett så mycket svamp. Dit åker vi i morgon och plockar mer...med korg och kniv.
Efter skogen åkte vi till stallet...mockade och fixade mat...höpåsar och hinkar med havre och mineraler i. Innan jag tog in Echo gick vi till gräset så han fick beta lite...tror han saknar sin gräshage. På Mickedala står dom i grushagar. Inne i boxen fick han morot och hästgodis av äpple honung och ingefära...riktigt mumsigt men dyrt som attan...men visst är han värd godiset.
När vi kom hem fick jag sätta igång med svampen...jag rensar alltid i skogen när jag plockar, det är så skönt när man kommer hem att bara lägga dom på järnet.
Kvällens mat bestod så klart av stekt svamp med knaperstekt bacon fräst purjolök fetaost och tzatziki.
Kommer nog att drömma om svamp i natt.

4 kommentarer:

  1. Åhh, vad härligt, kan du inte ringa mig nästa gång du skall ut i skogen....hänger gärna med:)

    SvaraRadera
  2. Lisbeth o Töserna6 september 2010 kl. 23:25

    Trots att du är en go vän så tyvärr...svampställen behåller man för sig själv *s*. Kanske längre fram när det är dags för trattisar...dom finns ju i överflöd.

    SvaraRadera
  3. Vad var det för svamp du hittade så mycket av? Tycker svampen här i skogen börjar ge sig nu faktiskt, jag skulle inte få ihop så mycket häruppe längre men det har varit mängder ett tag :O)

    SvaraRadera
  4. Lisbeth o Töserna7 september 2010 kl. 12:38

    Olika sorts sopp. Hittade apelsinsopp som var bautastora, trodde dom skulle vara maskätna men dom var hur fina som helst.
    Ska ut nu med stora svampkorgen och svampkniven.

    SvaraRadera